Návrat do neobyčejných let

Zdroj: Návrat do neoby­čej­ných let (2004, r. Karel Hynie a Pavel Taussig)

Otázky

  • Urči dobu, kdy byly části filmové ukázky natočeny.
  • Proč podle tebe tvůrci tuto pasáž zařa­dili? Co tím mohli sledovat?
  • Jak podle tebe vyznívá v doku­mentu postava reži­séra Vojtě­cha Jasného?
  • Zapiš další otázky, které tě k ukázce z doku­mentu napadají.

Komentář

Vojtěch Jasný (1925–2019) začal svou tvorbu (tak jako valná část jeho vrstev­níků) jako nadšený komu­nista. Už ve druhé polo­vině 50. let ovšem přehod­no­til své nadšení a spole­čen­skou realitu reflek­to­val o poznání kritič­těji. Jeho lyris­mus a speci­fická poetika ovšem tyto kritické tóny vždy mírnila a záro­veň činila přitaž­li­věj­ším a přija­tel­něj­ším. Z řady známých a oceňo­va­ných snímků zvláště vystu­pují Všichni dobří rodáci (1968), kteří ukazují trans­for­maci vesnice v 50. letech kriticky. Brzy po začátku „norma­li­zace“ odešel do emigrace, kde nato­čil něko­lik snímků, žádný však nedo­sáhl kvality a věhlasu jeho tvorby v 60. letech. V roce 1999 nato­čil Návrat ztra­ce­ného ráje, který byl poku­sem uzavřít osudy Všech dobrých rodáků. V Návratu do neoby­čej­ných let vystu­puje jako pamět­ník. Karel Hynie a Pavel Taus­sig jej vzali na návštěvu do Vyhna­nic, kde natá­čel svá Neoby­čejná léta. Konfron­tuje je s pamět­ni­cemi, z nichž některé účin­ko­valy v původ­ním snímku. Vzpo­mínky jsou proklá­dány pasá­žemi z Jasného doku­mentu, který slouží jednak jako ilustrace 50. let a jednak jako expo­zice a evokace pro vzpo­mí­nání. Vzpo­mí­nání má občas kritický charak­ter, ale v závě­reč­ných scénách převa­žuje nostal­gie po ztra­ce­ném mládí. Ve zvolené ukázce vzpo­mí­nají pamět­nice nejen na film, ale na kolek­ti­vi­zaci vůbec a oceňují ji. Za autor­ský komen­tář k tomuto typu vzpo­mí­nání ze strany tvůrců doku­mentu lze pova­žo­vat závě­reč­nou promluvu před­sedy Čiháka (kterého ovšem, jak pamět­níci vědí, hraje někdo jiný): „Soudruzi, myslím, že nám všem je teď jasno, na čí straně je pravda.“ Tato replika ironicky iden­ti­fi­kuje před­chozí vzpo­mínky jako pro-komunistické. Při reflexi žáky upozor­níme, že pokud bychom do scény tento konec neza­řa­dili, její vyznění by bylo jiné.