Obraz disidenta ve filmu

Zdroj: Báječná léta pod psa (1997, r. Petr Nikolaev)

Otázky

  • Co je zdro­jem rozpaků maminky Vítkové?
  • Proč se bojí potkat svého dávného kamaráda?

Komentář

Ukázka ze snímku nato­če­ného v 90. letech 20. století ilustruje rozpor mezi soukro­mou a veřej­nou morál­kou. Postavy si kladou otázku, zda navští­vit, či nena­vští­vit přítele, který se stal režimu nepo­ho­dlný. V úvodu scénky je nazna­čena soci­ální pozice disi­denta na malo­městě, přede­vším jeho výluč­nost (merce­des), neustálý dohled ze strany StB (volha) a izolace (disi­dent v prostředí malo­města jako zvláštní, ojedi­nělý úkaz). V další části jsou pak ilustro­vány obavy z důsledků, které by pouhé dodr­žení pravi­del spole­čen­ského chování (pozdra­vit starého známého) mohlo mít. Scénka vybízí k zamyš­lení nad možnostmi, které jedna­jící měli a které se jim nabí­zely (před­stí­rat nezá­jem, nejít na schůzku atp.). Předob­ra­zem postavy „okres­ního disi­denta“ Milana Holuba byl Pavel Kohout, který v 70. letech v Sázavě skutečně pobýval.