Jak lidé prožívali začátek komunistické diktatury?

Pade­sátá léta. Poli­tické procesy končí drako­nic­kými tresty, čistky se nevy­hý­bají ani členům KSČ. Mezi lidmi houstne atmo­sféra stra­chu a nedů­věry, propa­ganda jim ovšem namlouvá, že boj vedený jejich jménem za lepší svět proti odpůr­cům pokroku již přináší první hmata­telné plody: mate­ri­álně se mají mít lépe a spole­čen­sky se povznésli. Žáci v této lekci pozná­vají, jak rozdílně mohli vnímat situ­aci různí lidé. Infor­mace pro své závěry získá­vají rozbo­rem filmo­vých ukázek.

Prore­žimní postoje můžeme do značné míry pova­žo­vat za důsle­dek krizo­vých jevů obje­vu­jí­cích se už od začátku 30. let (hospo­dář­ská krize, pád první repub­liky) a prohlu­bo­vání frustrace v období druhé světové války. Pová­lečné změny se pak jeví jako logický důsle­dek. Naopak repre­sivní rozměr tehdej­šího státu vedl mezi obyva­teli k nedů­věře, či přímo k nená­visti vůči komu­nis­tic­kému režimu. 

Žáci se prostřed­nic­tvím ukázek seznámí s pojmem třídní boj, který určo­val poli­tic­kou dyna­miku v první polo­vině pade­sá­tých let, a s poli­tic­kými procesy, které jsou ovšem zobra­zeny z perspek­tivy diváků, nikoli přímých aktérů. Žáci se dozví­dají přede­vším o jejich dopa­dech na veřejnost. 

Lekce zachy­cuje přede­vším proti­chůdné postoje, lze ji využít jako úvod do proble­ma­tiky a v další výuce rozví­jet širo­kou oblast „šedé zóny” mezi těmito dvěma vyhro­ce­nými stanovisky.

Ukázat celý text

Závodní dovolená

Otázky:

  • Jaký mají lidé v ukázce postoj k vlád­nou­címu komu­nis­tic­kému režimu?
  • Na co se snaží tvůrci filmu upozornit?
  • Jak na to mohli lidé reagovat?

Prohlédnout

Poslech zahraničního rozhlasu

Otázky:

  • Jaký je Fandův postoj vůči režimu? Jaký je postoj jeho přítel­kyně Vlasty?
  • Pokus se vysvět­lit druhou část filmové ukázky. Můžeš přitom použít inter­net. Co to bylo „jézédé“? Kdo jsou „oni“, kteří „mu všechno vzali“?
  • Jakou roli hrál v posto­jích Fandy fakt, že dříve patřilo pole dědovi a teď patří „jézédé“?

Prohlédnout

Proces se Slánským

Otázky:

  • O jakém procesu se v rádiu mluví? Před­chá­zely mu nějaké jiné procesy?
  • Jak široká veřej­nost podle tohoto obrazu vnímala poli­tické procesy?
  • Jak působí poli­tika na vztah Fandy a Vlasty?

Prohlédnout

Obžaloba

Otázky:

  • Jak byste popsali projev státní zástupce Josefa Urválka?
  • Jaké výra­zové prostředky používá ve svém projevu? Proč si myslíte, že volí právě tyto výra­zové prostředky?
  • Při jaké příle­ži­tosti vznikla tato řeč? Jaké bylo cílové publikum?
  • Jaký hlavní argu­ment v řeči zaznívá?
  • Myslíte si, že lidé řeči věřili?

Prohlédnout