Prolog

Filmové obrazy minu­losti plní v současné histo­rické kultuře důle­ži­tou roli. Dnešní mládež se s ději­nami sezna­muje přede­vším prostřed­nic­tvím filmu a kolek­tivně sdílené obrazy minu­losti jsou v podstatné míře vytvá­řeny také filmy. Oddě­lení vzdě­lá­vání Ústavu pro studium tota­lit­ních režimů se proto dlou­ho­době zamě­řuje na analy­tic­kou a inter­pre­tační práci s filmem jako histo­ric­kým prame­nem. Vychá­zíme z před­po­kladu, že film je pro žáky důvěrně známé a atrak­tivní médium, a tak může snadno vzbu­dit jejich zájem a poslou­žit jako důle­žitý prostřed­ník mezi výukou děje­pisu a živo­tem žáků.

Analýzu a inter­pre­taci filmo­vých obrazů pova­žu­jeme za mimo­řádně funkční nástroj vzdě­lá­vání, jeli­kož mají silný didak­tický, moti­vační a pedagogicko-psychologický poten­ciál. Filmové repre­zen­tace dějin podpo­rují před­sta­vi­vost žáků, podně­cují je k analýze a provo­kují ke srov­nání s histo­ric­kým předob­ra­zem událostí a k diskuzi. Svojí názor­ností a drama­tič­ností vzbu­zují emoce a posi­lují udrži­tel­nost znalostí. Analy­tické a inter­pre­tační doved­nosti, jež žáci rozví­její v rámci kritické reflexe filmu, mohou žáci využít i při práci s texty a přispí­vají k obec­nému rozvoji čtenář­ské gramot­nosti a kritic­kého myšlení.

Webová sbírka Zdroje a prameny k ději­nám 20. století vznika jako výsle­dek dlou­ho­leté snahy o didak­ti­zaci filmo­vých klipů pro potřeby školní výuky. Tema­ticky pokrývá období od roku 1914 do součas­nosti a zahr­nuje ukázky z histo­ric­kých filmů, doku­men­tár­ních snímků i publi­cis­tic­kých pořadů. Ukázky nejsou příliš rozsáhlé, aby neza­hl­tily pozor­nost žáků a žákyň, avšak mají velký didak­tický poten­ciál a jejich použití ve výuce bylo ověřeno dlou­ho­le­tou praxí. Zvolené scény budí pozná­vací nejis­totu a mohou se tak stát výcho­dis­kem pro problé­mově orien­to­va­nou výuku. Jsou opat­řeny otáz­kami, které staví žáky a žákyně do tvůrčí role – mají analy­zo­vat a hodno­tit, s jakým zámě­rem a pomocí jakých prostředků film zobra­zuje minu­lost. Sekvence byly vybí­rány tak, aby před­sta­vo­valy sevřený příběh, kterým můžeme žáky vtáh­nout i do soci­ál­ního kontextu, v němž se histo­rické události odehrá­valy. Naším cílem je, aby žáci a žákyně nevní­mali děje­pis jako soubor dat, ale jako úsilí o poro­zu­mění histo­ric­kým situ­a­cím, jejichž aktéry byli konkrétní lidé. Ukázky jsou dopl­něny také komen­tá­řem osvět­lu­jí­cím kontext vzniku snímku.

Práce s námi nabí­ze­nými filmo­vými klipy před­po­kládá aktivní podíl učitele na dotvá­ření výuko­vých kompo­zicí. Analýza filmo­vých obrazů otevírá prostor pro nava­zu­jící práci s dalšími typy pramenů (foto­gra­fie, doku­menty, svědec­tví pamět­níků apod.). Dopo­ru­čení, jak vybí­rat zdroje pro vlastní výuku, nalez­nete v sekci Jak vytvo­řit vlastní lekci. Kompo­zice připra­vené od našich lektorů nalez­nete v části Náměty. S žáky a žáky­němi můžete hledat odpo­věď na otázku Jaké byly pracovní podmínky v pade­sá­tých letech? či Jak lidé proží­vali začá­tek komu­nis­tické dikta­tury? Zájem­cům o hlubší vhled do způsobů využití filmu ve výuce dopo­ru­ču­jeme meto­dic­kou příručku Dějiny ve filmu. Film ve výuce děje­pisu.

Sbírku, kterou jsme vytvo­řili, chápeme jako otevřený produkt, který se bude nadále rozrůs­tat o nové ukázky i náměty. Doufáme, že bude slou­žit neje­nom učitel­kám a učite­lům děje­pisu, ale stane se vyhle­dá­va­nou pomůc­kou i pro vyuču­jící dalších spole­čen­sko­věd­ních oborů.