Prolog
Filmové obrazy minulosti plní v současné historické kultuře důležitou roli. Dnešní mládež se s dějinami seznamuje především prostřednictvím filmu a kolektivně sdílené obrazy minulosti jsou v podstatné míře vytvářeny také filmy. Oddělení vzdělávání Ústavu pro studium totalitních režimů se proto dlouhodobě zaměřuje na analytickou a interpretační práci s filmem jako historickým pramenem. Vycházíme z předpokladu, že film je pro žáky důvěrně známé a atraktivní médium, a tak může snadno vzbudit jejich zájem a posloužit jako důležitý prostředník mezi výukou dějepisu a životem žáků.
Analýzu a interpretaci filmových obrazů považujeme za mimořádně funkční nástroj vzdělávání, jelikož mají silný didaktický, motivační a pedagogicko-psychologický potenciál. Filmové reprezentace dějin podporují představivost žáků, podněcují je k analýze a provokují ke srovnání s historickým předobrazem událostí a k diskuzi. Svojí názorností a dramatičností vzbuzují emoce a posilují udržitelnost znalostí. Analytické a interpretační dovednosti, jež žáci rozvíjejí v rámci kritické reflexe filmu, mohou žáci využít i při práci s texty a přispívají k obecnému rozvoji čtenářské gramotnosti a kritického myšlení.
Webová sbírka Zdroje a prameny k dějinám 20. století vznika jako výsledek dlouholeté snahy o didaktizaci filmových klipů pro potřeby školní výuky. Tematicky pokrývá období od roku 1914 do současnosti a zahrnuje ukázky z historických filmů, dokumentárních snímků i publicistických pořadů. Ukázky nejsou příliš rozsáhlé, aby nezahltily pozornost žáků a žákyň, avšak mají velký didaktický potenciál a jejich použití ve výuce bylo ověřeno dlouholetou praxí. Zvolené scény budí poznávací nejistotu a mohou se tak stát východiskem pro problémově orientovanou výuku. Jsou opatřeny otázkami, které staví žáky a žákyně do tvůrčí role – mají analyzovat a hodnotit, s jakým záměrem a pomocí jakých prostředků film zobrazuje minulost. Sekvence byly vybírány tak, aby představovaly sevřený příběh, kterým můžeme žáky vtáhnout i do sociálního kontextu, v němž se historické události odehrávaly. Naším cílem je, aby žáci a žákyně nevnímali dějepis jako soubor dat, ale jako úsilí o porozumění historickým situacím, jejichž aktéry byli konkrétní lidé. Ukázky jsou doplněny také komentářem osvětlujícím kontext vzniku snímku.
Práce s námi nabízenými filmovými klipy předpokládá aktivní podíl učitele na dotváření výukových kompozicí. Analýza filmových obrazů otevírá prostor pro navazující práci s dalšími typy pramenů (fotografie, dokumenty, svědectví pamětníků apod.). Doporučení, jak vybírat zdroje pro vlastní výuku, naleznete v sekci Jak vytvořit vlastní lekci. Kompozice připravené od našich lektorů naleznete v části Náměty. S žáky a žákyněmi můžete hledat odpověď na otázku Jaké byly pracovní podmínky v padesátých letech? či Jak lidé prožívali začátek komunistické diktatury? Zájemcům o hlubší vhled do způsobů využití filmu ve výuce doporučujeme metodickou příručku Dějiny ve filmu. Film ve výuce dějepisu.
Sbírku, kterou jsme vytvořili, chápeme jako otevřený produkt, který se bude nadále rozrůstat o nové ukázky i náměty. Doufáme, že bude sloužit nejenom učitelkám a učitelům dějepisu, ale stane se vyhledávanou pomůckou i pro vyučující dalších společenskovědních oborů.