Proč byla pamětnice překvapená?
Námět pracuje s filmovou ukázkou z dokumentárního filmu Rekonstrukce okupace (režie Jan Šikl, rok 2021), která kombinuje dobové záběry okupace Československa v srpnu 1968 s vyprávěním pamětnice. S ukázkou se dále pracuje v kontextu dalších pramenů – ty se týkají dobového zobrazování vztahu Československa a Sovětského svazu ve školách a v médiích.
Vychází z konceptu historického myšlení, konkrétně žáky a žákyně učí vnímat historii z dobové perspektivy – porozumět lidem, kteří žili v minulosti. Aktivity jsou vhodné k samostatné práci, ale i práci ve dvojicích či skupinách (každá skupina zkoumá jen jeden pramen, který následně představí ostatním).
Vzdělávací cíle:
Žáci a žákyně…
- se orientují v tom, jakou pozici SSSR před srpnem 1968 v ČSSR zastával,
- vnímají v kontextu dobových souvislostí, jak byl SSSR vnímán,
- pracují s prameny (učebnice, novinový článek, ministerský dokument, projev ministra, pamětnické vyprávění) – zkoumají je a popisují, zohledňují dobové souvislosti, vysvětlují význam pramenů, třídí je a analyzují a na základě práce s prameny sestavují podloženou odpověď,
- dokáží na základě analýzy pramenů vysvětlit pocity pamětnice z ukázky,
- rozvíjejí své porozumění lidem, kteří žili v minulosti.
Materiály ke stažení:
Na navrženou kompozici lze navázat námětem Jaká byla atmosféra ve škole v době nastupující normalizace?