Jaká byla atmosféra ve škole v době nastupující normalizace?

Námět pracuje s filmo­vou ukáz­kou z doku­men­tár­ního filmu Rekon­strukce okupace (režie Jan Šikl, rok 2021), v níž pamět­ník vzpo­míná na dobu krátce po okupaci Česko­slo­ven­ska. Na analýzu pamět­nic­kého vyprá­vění nava­zuje práce se cviče­ním Co vzka­zuje ministr učite­lům? z výukové apli­kace HistoryLab. 
V rámci cvičení se žáci prostřed­nic­tvím rozhla­so­vého projevu minis­tra škol­ství ČSR Jaro­míra Hrbka ze září 1969 sezna­mují s norma­li­zač­ním výkla­dem událostí roku 1968. S využi­tím dalších pramenů zkou­mají významy, které mohli projevu minis­tra přiklá­dat doboví poslu­chači, zejména učitelé. Cvičení využívá obezná­me­nost žáků a žákyň se soci­ál­ním prostře­dím školy a podně­cuje je k tomu, aby vnímali události pohle­dem dobo­vých učitelů a promýš­leli možné dopady projevu na jejich jednání.

Vzdě­lá­vací cíle:

Žáci a žákyně…

  • dokáží popsat, jaký byl postoj pamět­níka k okupaci a jak jeho postoj mohl ovliv­nit jeho kariéru,
  • rozví­její svou schop­nost poro­zu­mět lidem, kteří žili v minulosti.

Mate­ri­ály ke stažení:


S ukáz­kou z doku­men­tár­ního filmu Rekon­strukce okupace pracuje také námět Proč byla pamět­nice překvapená?

Ukázat celý text

Pamětník a škola po okupaci

Otázky:

  • Co pamět­ník popi­suje? Jak na vás působí jeho projev?
  • Co po pamět­ní­kovi chtěl ředitel?
  • Jak se pamět­ník zachoval?

Prohlédnout

Co ministr vzkazuje učitelům?

Vyplňte cvičení v Histo­ry­Labu a odpo­vězte na otázky:

  • Jak mohli projev minis­tra v roce 1969 vnímat učitelé?
  • K jakému postoji projev učitele vyzýval?

Prohlédnout

Co chtěl po učitelích ministr?

Propojte závěry z analýzy projevu minis­tra s pamět­nic­kým svědec­tvím konkrét­ního učitele:

  • Jak mohl projev minis­tra vnímat pamět­ník, k jakému postoji ho ministr vybízel?
  • Na co byste se chtěli pamět­níka v souvis­losti s proje­vem minis­tra zeptat?

Prohlédnout