Proč byla pamětnice překvapená?

Námět pracuje s filmo­vou ukáz­kou z doku­men­tár­ního filmu Rekon­strukce okupace (režie Jan Šikl, rok 2021), která kombi­nuje dobové záběry okupace Česko­slo­ven­ska v srpnu 1968 s vyprá­vě­ním pamět­nice. S ukáz­kou se dále pracuje v kontextu dalších pramenů – ty se týkají dobo­vého zobra­zo­vání vztahu Česko­slo­ven­ska a Sovět­ského svazu ve školách a v médiích. 

Vychází z konceptu histo­ric­kého myšlení, konkrétně žáky a žákyně učí vnímat histo­rii z dobové perspek­tivy – poro­zu­mět lidem, kteří žili v minu­losti. Akti­vity jsou vhodné k samo­statné práci, ale i práci ve dvoji­cích či skupi­nách (každá skupina zkoumá jen jeden pramen, který následně před­staví ostatním).

Vzdě­lá­vací cíle:

Žáci a žákyně…

  • se orien­tují v tom, jakou pozici SSSR před srpnem 1968 v ČSSR zastával,
  • vnímají v kontextu dobo­vých souvis­lostí, jak byl SSSR vnímán, 
  • pracují s prameny (učeb­nice, novi­nový článek, minis­ter­ský doku­ment, projev minis­tra, pamět­nické vyprá­vění) – zkou­mají je a popi­sují, zohled­ňují dobové souvis­losti, vysvět­lují význam pramenů, třídí je a analy­zují a na základě práce s prameny sesta­vují podlo­že­nou odpověď,
  • dokáží na základě analýzy pramenů vysvět­lit pocity pamět­nice z ukázky,
  • rozví­její své poro­zu­mění lidem, kteří žili v minulosti.

Mate­ri­ály ke stažení:


Na navr­že­nou kompo­zici lze navá­zat námě­tem Jaká byla atmo­sféra ve škole v době nastu­pu­jící normalizace?

Ukázat celý text

Pamětnice a okupace

Otázky:

  • Co zachy­tily archivní záběry z roku 1968?
  • Co pamět­nice popisuje?

Prohlédnout

Fotografie z oslav československo-sovětského přátelství

Otázky:

  • Jak žáci a žákyně osla­vo­vali československo-sovětské přátelství?

Prohlédnout

Konec války a osvobození v poválečné učebnici

Otázky:

  • Co se měli žáci a žákyně ve škole učit o konci druhé světové války a roli Sovět­ského svazu?

Prohlédnout

Vztah ČSR a SSSR na stránkách Rudého práva v květnu 1968

Otázky:

  • Jak noviny popi­so­valy vztah Česko­slo­ven­ska a Sovět­ského svazu?

Prohlédnout

Májové slavnosti na školách v roce 1956

Otázky:

  • Jak se školy zapo­jo­valy do oslav Dne vítěz­ství (9. května)?

Prohlédnout

Pamětnice a okupace II

Podí­vejte se na ukázku ještě jednou a odpo­vězte na otázky. Využijte infor­mace získané pramenů.

  • Co tvrdila propa­ganda o vztahu ČSR a SSSR?
  • Jak propa­ganda ovliv­nila proží­vání invaze u pamětnice?

Prohlédnout